Værktøj til samarbejde inden for e-business

Sasa Kovacevic tager teten i dette indlæg, der handler om online samarbejde.

Hej alle sammen. Jeg hedder Sasa Kovacevic  og jeg har fået lov til at sige et ord eller to om et værktøj, som jeg anvender, når jeg fx arbejder sammen med andre indenfor e-business. Det fantastiske ved internettet er, at man ikke længere er nødsaget til at bo i samme by eller område for at arbejde sammen med andre, men der er alligevel nogle udfordringer, som skal imødekommes, og disse kan ikke altid løses via e-mail, Skype eller telefonen.

Det er altså Alfa-Omega, at projektet planlægges strategisk samt eksekveres korrekt.
Jeg vil tage udgangspunkt i min egen sexshop Alor.dk, som min samarbejdspartner Casper Schneidereit og jeg arbejder på. Jeg bor i Aarhus, og Casper bor i Nykøbing Falster, hvilket betyder, at vi har en del kilometer imellem os og af den grund ikke mødes mere end et par gange om året. Det ville selvfølgelig være optimalt, hvis vi boede i den samme by, men det er ikke tilfældet, og derfor må vi være ekstra effektive for at klare os i en ellers meget konkurrencepræget branche med? erotiske produkter.

Podio – Platform til effektiv samarbejde

Hvordan løser Casper og jeg kommunikationen, og hvordan arbejder vi egentlig sammen? For at slippe for en masse e-mails og dokumenter bruger vi en smart platform ved navn Podio.
Podio hjælper os med at samle alt i en. Med andre ord bruger vi Podio til alt vores projektstyring som fx håndtering af produkter, salg, marketing, data og meget mere. Hver eneste gang Casper foretager en ændring, modtager jeg en notifikation om ændringen. På den måde kan jeg hele tiden holde øje med de seneste notifikationer og evt. følge op på dem, hvis der er brug for det.
Hvis jeg har brug for at få et eller andet udført, kan jeg oprette en opgave til Casper og placere den under eksempelvis ”teknik”. Denne opgave beskriver jeg forholdsvis detaljeret og sætter en prioritering for, hvor vigtig opgaven er. Er Podio virkelig så fantastisk, som jeg fremstiller det? Ja 🙂

Nu skal du høre hvorfor. Du kan skræddersy lige det, du har brug for. Podio fungerer ved oprettelse af apps. Hver eneste app har en funktion, og det er kun fantasien, som sætter grænser for, hvad din app skal kunne. Lad os bruge det tidligere eksempel med opgaven igen. Jeg har selv bygget appen ”teknik” og givet den funktionerne prioritering, deadline, timer, info og ansvarlig. Nu kan Casper og jeg oprette opgaver til hinanden og angive ovenstående detaljer. Se dette billede:
podio

Der hvor Podio for alvor rykker er, når det gælder marketing. Alt vores linkbuilding bliver gemt i Podio, og vi kan til enhver tid sortere i pagerank, type-link, ankertekst og status. Hvis vi har brug for flere detaljer, tilføjer vi dem blot til vores app. På den måde har vi et samlet overblik over, hvor mange PR3 links vi har, samt hvilken ankertekst der er blevet brugt til hvert eneste link.
Smart ikke? Det gælder ikke kun marketing. For at nævne et par andre emner, har jeg også bygget apps, der hjælper mig med at holde styr på konkurrenter, domæner, sociale medier, søgeord, kundeservice, forhandlere og produkter, ideer og slutteligt økonomi.
Podio er helt gratis, hvis man er mindre end 5 medarbejdere. Er det ikke tilfældet, bliver prisen 9 dollars om måneden, hvilket ikke vælter budgettet – hvis det gør, skal man nok ikke i gang med e-business.
Det kræver ingen tekniske færdigheder, når man skal bygge apps. Hvis jeg kan, kan du helt sikkert også 😉 Finder du det alligevel en smule uoverskuelig, så frygt ej. Podio har et app-marked, hvor du kan downloade blandt tusindevis af færdige apps indenfor alverdens emner – og jeg kan love dig for, at der er masser at hente, uanset om du er webshopejer eller arbejder indenfor affiliate.

Speak Your Mind

*