Sådan laver du effektive Facebook-annoncer

Facebook-annoncering er allerede på manges budgetter og spås en endnu større fremtid og betydning, end det har nu. Sammenlignet med AdWords er det stadig lillebror, men i og med at det er billigere at annoncere på Facebook, virker det mere tiltalende. Og så har Facebook gjort en masse spændende tiltag, der gør, at du selv kan lave skarpe, effektive annoncer, der konverterer. Lad os se nærmere på hvilke metodikker, der her gør sig gældende.

Kontostruktur og Power Editor

Det virker ret banalt. Men det er essentielt, at du forstår at lave en god og overskuelig annoncestruktur. Det gør du ved at forstå de tre forskellige niveauer af din konto, som består af “Kampagner”, “Annoncesæt” og “Annonce”. Kampagnen er her, hvor du vælger hvilken type kampagne, du gerne vil købe. Skal det være rækkevidde, kendskab til brand, videovisninger, leadgenerering eller mange andre?

Dernæst vælger du i annoncesæt budget og målgruppe samt hvor længe, den skal køre. Målgruppen kommer vi tilbage til, da det er noget af det vigtigste overhovedet. På annonceniveau skaber du alt dit content. Skrift, billeder, video, undertekster og call to action.

Der er to versioner, du kan sidde at arbejde med dine annoncer i. Den ene er “Annonceadministrator”, og den anden er Power Editor. Vil du noget seriøst med din markedsføring på Facebook og have mange flere muligheder på sigt, kan du lige så godt vælge at installere Power Editor med det samme.

Den rigtige målgruppe er afgørende for dit salg

Den rigtige målgruppe betyder alt for dit salg på Facebook. Facebook har ubegribeligt meget data om os brugere på deres platform. De data kan du udnytte til din fordel, eftersom du kan målrette dine annoncer meget specifikt ud fra demografi, geografi, interesser og adfærd. Du har et hav af muligheder for at finde potentielle kunder, som har interesse for dit produkt.

Du kan også oprette dine egne brugerdefinerede målgrupper, som er den data, du selv har. Det kan fx være til en retargeting-kampagne. Alle dem, der har været inde på din hjemmeside de seneste 30 dage, har allerede udvist mere eller mindre interesse for din side, produkter eller ydelser. En korrekt installeret Facebook Pixel er din sporingskode (Facebooks svar på Google Analytics sporingskode).

Her kan du oprette en målgruppe med dem, der har været på dit site – og du kan oprette lookalike målgrupper, hvor Facebook selv finder de brugere på deres platform, som minder mest om din målgruppe. Gør dit arbejde grundigt, når du laver dine målgrupper, og kend din målgruppe, så du kan indsnævre og målrette dine annoncer endnu skarpere samt spare annoncekroner.

Dit content er det, der skal sælge

Indholdet er din sælger. Det skal sidde lige i skabet. Tænk brugeroplevelse. Når du laver dine annoncer, bør du teste af, hvad der virker på dine målgrupper. Om skrevne budskaber er gode, eller om de hellere vil have video.

Særligt når det kommer til video, som er utroligt populært på Facebook, er det vigtigt, at du benytter undertekster. 85% af alle brugere på Facebook ser dine videoer uden lyd. Det tager tid at gøre, men det er vigtigt. I TEXTA er de specialister i transskribering og kan hjælpe dig med det, hvis ikke du selv har tiden eller kompetencerne til det.

Brug gerne emojis. Humor er fantastisk på Facebook. Det er meget forskelligt, hvordan folk reagerer på dine ads. Nogle elsker billeder og skrift i kombination, mens andre sluger en video på 30-60 sekunder i stedet. Det handler om at få dine brugere til at interagere med dit indhold. Få dem til at like, dele og kommentere. Eller bedre endnu: Få dem til at udføre den ønskede handling, som er at kontakte dig, hoppe til dit website og købe eller tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Du kan løbende se, hvordan dine annoncer klarer sig og justere og optimere. Lav gerne 3-4 annoncer til hver kampagne med forskellige budskaber, indhold, video vs. billede + tekst og forskellige call to actions. Facebook er så smart, at den selv lægger dine annoncekroner der, hvor du opnår de bedste resultater. Så kan du slukke for de annoncer, der ikke performer og oprette nye eller poste flere penge i dem, der rent faktisk skaber nogle resultater.

Take aways

  • Sæt dig ind i din konto og Power Editor – brug evt. Youtube til at finde ud af, hvordan du helt konkret bevæger dig rundt
  • Gør dig umage med at lave dine målgrupper. Det er her, hvor du kan undgå at skyde med spredehagl og spare annoncekroner
  • Udarbejd noget værdiskabende content, der bare kalder på action hos dine modtager. Lav hellere færre kampagner, der er gode frem for en række middelmådige. Husk at prøve video med undertekster af – det virker!

Speak Your Mind

*