Er din hjemmeside klar til Googles mobile-first indexing?

Lad os allerførst slå fast, hvad mobile-first indexing er for en størrelse. Det betyder simpelthen, at Google nu vil indeksere – og altså vise – den mobile udgave af din side og benytte den som basis for din ranking på Google.

Nu er det ikke sådan, at du totalt forsvinder fra Google, hvis din side ikke har en mobilvenlig udgave. Så vil Google stadig indeksere din gamle hjemmeside. Du skal dog være opmærksom på, at det kan influere negativt på din ranking, hvis du ikke optimerer din side til at fungere effektivt på en mobil enhed. Det hænger blandt andet sammen med, at brugerne oftere og oftere benytter tablets og mobiltelefoner til at søge på nettet og efterfølgende gøre deres indkøb.

Og hvilken hjemmeside ville du vælge? Den, der er mobilvenlig – eller den, der ikke?

Svaret giver næsten sig selv.

Hvad skal jeg så gøre…..!?

Først og fremmest skal du tage det helt roligt og trække vejret ned i maven. Der er nemlig allerede en stor chance for, at din hjemmeside er responsive og derfor opfører sig nogenlunde ordentligt, når en person kigger på den via eksempelvis en iPhone.

Dog skal du stadig tjekke, hvordan din hjemmeside opfører sig, når folk kigger forbi. Loader den indholdet hurtigt og effektivt? Du skal også sørge for, at billeder og andre dynamiske elementer er optimeret til tablets og mobiltelefoner. Dertil er der en del forhold af ret teknisk art såsom struktureret data, metadata og sitemaps, som du skal tjekke – eller få en ekspert til at håndtere.

Og så skal du jo også lige huske på at få verificeret din mobile version af hjemmesiden på Googles Search Console Verification.

Vil Google afgøre min ranking på baggrund af mobile-first indexing?

Altså. Mobile-first indexing betyder, at den mobile version af din hjemmeside vil blive opfattet som den primære side. I hvert fald hvad angår ranking på Google. Men der kan også opstå tilfælde, hvor det er den faste side – so to speak – som Google tager med i overvejelserne. For eksempel hvis du ikke har en side, som er sat op til mobiler – endsige mobilvenlig.

Har du både en normal hjemmeside og en mobilside, skal du følge med i, hvordan dine rankings er på de to forskellige udgaver. Vores gæt er, at den mobile udgave lige så stille vil vinde kampen. Helt.  

Hvad hvis du ikke har en mobiludgave af din hjemmeside?

Du er ikke døden nær, fordi du (endnu) ikke har en mobilvenlig hjemmeside. Her vil Googles bots blive ved med at indeksere din side. Men du skal lige tænke over følgende. En del af at opnå en solid ranking på Google hænger sammen med den måde, som dine brugere interagerer med dig. Og der er en langt bedre chance for at komme til at stå i et frugtbart og givende forhold til dine besøgende, hvis du giver dem en god brugeroplevelse.

Derfor kunne det være, at du skulle bruge din kræfter på at opbygge en mobilvenlig side. Ikke for Google skyld. Men for dine besøgendes skyld. Så kommer rankingen hos Google nemlig i langt højere grad af sig selv.

Denne artikel af skrevet af den gode Kristian Scharling.

Speak Your Mind

*